Zaczynasz nową pracę i zastanawiasz się, jak odnaleźć się w nowym środowisku? Przypomnij sobie czasy szkoły – pierwszy dzień w podstawówce, w gimnazjum, w szkole średniej, na studiach – to też wydawało się być nie do przejścia na pierwszy rzut oka?

Pamiętaj o dwóch głównych zasadach. Po pierwsze, traktuj innych tak samo, jak chciałabyś być traktowana.

Jeśli rozpoczniesz pierwszy dzień w pracy z nastawieniem: na pewno nikt mnie nie polubi, więc nie mam się po co odzywać – to tak właśnie będzie.

Staraj się być osobą otwartą i sympatyczną dla innych – ale nie przestawaj być sobą. Jeśli nie lubisz kawy, to nie zmuszaj się do jej picia tylko po to, żeby poznać nowych znajomych. Nie próbuj na siłę wkraść się w łaski nowych towarzyszy, ponieważ to się nie sprawdza.

Jednak druga istotna zasada mówi o tym, aby nie skreślać nikogo na samym początku. Nawet, jeśli myślisz sobie: co za gość, chyba musi być strasznie niesympatyczny! – Nie okazuj mu tego podczas pierwszego spotkania, ponieważ możesz się mylić. Ludzie są różni: jedni będą dla Ciebie bardziej otwarci, bardziej sympatyczni, inni nie zamienią z Tobą ani słowa… bo po prostu nie będą wiedzieć jak. Pamiętaj, że atmosfera w pracy jest bardzo istotna – jeśli będziesz czuła się źle na swoim stanowisku pracy, nie będziesz chodzić do niej z chęcią.

Czasami bardzo łatwo jest wyczuć, kto może poprowadzić Cię w czasie pierwszych dni w nowym środowisku, kto chętnie wyciągnie rękę do nowej osoby i wprowadzi ją w towarzystwo reszty współpracowników.

Jeśli więc uda Ci się trafić na osobę, która od początku będzie dla Ciebie życzliwa, nie odrzucaj jej wsparcia i pomocy, żeby pokazać, jak bardzo samodzielną i samowystarczalną kobietą jesteś. Nawet nie zauważysz, kiedy wszyscy będą witać się z Tobą i pytać, jak minął Twój weekend w poniedziałek.

Jeśli to Twoja pierwsza praca, tak jak zostało wspomniane na początku artykułu, przypomnij sobie pierwsze dni w szkole – na pewno obawiałaś się, co z Tobą będzie? Jeśli nie, nowego środowiska w pracy również nie powinnaś się obawiać.

Trudne pierwsze chwile w nowej pracy.

Nowa praca to nie tylko nowe obowiązki i nowe stanowisko. Nowa praca to również nowi ludzie wokół i nowe zasady. Ludzie z długim stażem pracy mają takie same problemy jak Ty i zadają sobie takie same pytania: Czy sprawdzę się w nowym miejscu?

Jak pokazać, że potrafię sobie poradzić i nie ma dla mnie wyzwań niemożliwych? Jak przekonać pracodawcę, że jestem osobą lojalną już na samym początku, żeby nie miał wątpliwości?

Jak poznać ludzi, z którymi będę pracować, żeby nie zostać samotną jak palec? – Niezależnie od tego, czy zaczynasz swoją pierwszą pracę, czy po prostu pracę w nowym miejscu, powinnaś nastawić się pozytywnie do tego, co Cię czeka.

Punkt wyjścia jest najistotniejszy w każdej drodze, jaką podejmujesz. Postaraj się podejść z życzliwością i sympatią do osób, z którymi będziesz pracowała.

Nie nastawiaj się negatywnie do nikogo, nawet jeśli na pierwszy rzut oka nie oceniasz go jako potencjalny materiał na swojego nowego przyjaciela. Nie traktuj również przyszłych współpracowników jako towarzyszy niedoli, ponieważ bardzo łatwo jest wyczuć, że nie przychodzisz do pracy ze specjalną chęcią.

Zastanów się, czego oczekujesz od innych – jak chciałabyś, żeby zachowywali się wobec Ciebie – i tak samo zachowuj się wobec nich.

Nie oczekuj, że jeśli będziesz zamknięta w sobie, na pytania, które zostaną Ci zadane będziesz odpowiadać półsłówkami – to ktoś będzie zainteresowany, aby drążyć temat, bo go zaintrygujesz. Jest wiele rzeczy, o których można porozmawiać, zaczynając nową pracę: zacznij od tematów związanych właśnie z nią.

Jeśli przychodzą Ci do głowy jakieś pytania, zadawaj je bez skrępowania. Zapytaj, kiedy możesz wyjść na przerwę, czy powinnaś ubierać się w jakiś specjalny sposób (jeśli nie zostało to jeszcze powiedziane), czy w firmie panują dodatkowe zasady, o których powinnaś wiedzieć.

Postaraj się pokazać, że zależy Ci na pracy – i że cenisz sobie zdanie, opinię i wskazówki innych, którzy pracują w tym miejscu już dłużej.

Dobre pierwsze wrażenie to podstawa – a z kolei podstawą do dobrego pierwszego wrażenia jest pozytywne nastawienie do tego, co robisz. Pierwsze chwile w nowej pracy wcale nie muszą być trudne!

Mobbing w pracy.

Mobbingiem określamy prześladowanie podwładnego lub współpracowników w miejscu pracy. Niewłaściwe zachowanie, czyli mobbing, niesie za sobą negatywne skutki dla osób, które go doświadczają: czują się oni poniżeni, odizolowani lub ośmieszeni.

Mianem mobbingu określa się zachowania takie jak obraźliwe gesty, nieodpowiednie żarty, publiczna krytyka (na przykład wyglądu, sposobu zachowania), nieuzasadniona krytyka czynności wykonywanych w pracy czy zniesławienie.

Jako mobbing określa się również groźby kierowane pod adresem pracownika lub współpracownika: na przykład groźba utraty pracy, jeśli zrobimy sobie przerwę.

Dodatkowo: pomniejszanie naszych kompetencji lub utrudnianie wykonywania pracy. Jeśli wydaje nam się, że jesteśmy traktowane w sposób nieodpowiedni, nie powinnyśmy tego lekceważyć, ponieważ skutki mogą być zdecydowanie bardziej negatywne.

racodawca ani współpracownicy nie mają prawa ubliżać nam, poniżać nas lub grozić utratą pracy – to wbrew ogólnie przyjętym zasadom, zarówno zasadom moralnym, savoir vivr jak i zasadom zatrudnienia.

Najczęściej mobbing spotyka nowych pracowników. Wynika to przeważnie z obawy osób zajmujących podobne stanowiska przed zwolnieniem – ale nie tylko.

Zalety i praca nowych pracowników są umniejszane, ponieważ w ten sposób ci, którzy pracują dłużej – mogą jeszcze bardziej się wykazać, pokazać swoją przewagę. Nie wpływa to korzystnie ani na atmosferę w pracy, ani na wydajność nowego pracownika, ponieważ stres sprawia, że pracuje on mniej chętnie.

Mobbing traktowany jest w Polsce jako przestępstwo – więc jeśli sytuacja zmusza nas do tego, możemy zgłosić sprawę niewłaściwego traktowania nas w miejscu pracy do sądu.

To od nas zależy, czy będziemy wymagać wobec siebie szacunku – oraz w jaki sposób będziemy traktowane w miejscu pracy. Jeśli pozwolimy na nieodpowiednie traktowanie, może zostać to wykorzystane przeciwko nam.

Nie należy lekceważyć złośliwych uwag, prób umniejszania naszych kompetencji, umiejętności, zasług, prób przedstawiania naszej pracy i wysiłku w nią włożonego w niewłaściwym świetle.

Praca na etat czy własna firma.

Praca na etat czy własna firma? Jeśli masz dylemat, przeczytaj o plusach i minusach każdej metody zarabiania pieniędzy. Praca na etacie, to określone godziny pracy, określone zarobki i pewne z założenia stanowisko.

Do nas należy jedynie spełnianie obowiązków, które zostały nam przypisane, przestrzeganie zasad panujących w firmie, punktualność i rzeczowe podejście do przydzielonych nam zadań.

To plus dla kobiet, którym lepiej pracuje się w przypadku precyzyjnie określonego planu – o ile oczywiście możemy pochwalić się takim, narzuconym przez naszego pracodawcę.

Dla osoby, która chętniej gospodarowałaby swoim czasem na własną rękę, praca na etacie nie jest korzystnym rozwiązaniem – być może wolelibyśmy odpowiadać na pocztę wieczorami, albo zaczynać sprzątanie biura tuż po piątej rano, a nie w samo południe.

Własna firma to szereg dodatkowych formalności, jakie samodzielnie musimy wypełniać. Musimy nie tylko odwiedzać urzędy i redagować pisma: musimy jeszcze, co najważniejsze, pamiętać o dopełnianiu spraw formalnych w odpowiednim czasie.

Nie można jednoznacznie stwierdzić, czy więcej plusów ma praca na etacie z narzuconym harmonogramem i rozpiską zadań, czy prowadzenie własnej firmy, co ociera się o freelancing.

Załóżmy, że prowadzimy firmę świadczącą usługi – na przykład salon fryzjerski.

Jeśli zależy nam na zdobywaniu nowych klientów, zatrzymywaniu stałych klientów – oraz ogólnie pozytywnej opinii na temat naszej działalności – musimy zadbać nie tylko o pracowników, którzy powinni wykonywać swoje zadania rzetelnie, a do każdego klienta podchodzić życzliwie i indywidualnie.

Musimy również zadbać o reklamę oraz wizerunek naszego zakładu (niezależnie od tego, czy to mały fryzjer na uboczu, czy duży salon w wielkim mieście, niezależnie od tego, czy reklamujemy się niewielkimi ulotkami rozklejonymi w okolicy, czy na dużym portalu fryzjerskim w Internecie).

Wreszcie, jak zostało powiedziane na początku, musimy dopełniać szeregu różnych formalności. Natomiast nasz zatrudniony fryzjer: ma za zadanie jedynie wykonywać nasze polecenia – i jeśli będzie robił to rzetelnie, co miesiąc będzie mógł cieszyć się stałą pensją.

To od Ciebie zależy – czy wolisz być zależną od osób trzecich, czy działać na własną rękę. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu w przypadku własnej działalności jest dobra organizacja.

Pewność siebie do podstawa.

Zastanawiasz się, dlaczego Twoja znajoma z taką łatwością znajduje nową pracę, skoro na rynku jest kryzys? Jak to możliwe, że ktoś inny rzuca wygodną posadkę tylko dlatego, że chciałby zarabiać odrobinę więcej, skoro Ty kurczowo trzymasz się swojego stanowiska, w obawie, że zostaniesz z niczym? – Być może brakuje Ci pewności siebie.

Pewność siebie to podstawa, jeśli chcemy osiągnąć sukces: niezależnie, czy mówimy o sukcesie w zrzuceniu zbędnych kilogramów, zrobieniu generalnych porządków, znalezieniu nowej pracy czy poprawieniu swoich wyników na obecnym stanowisku. Jeśli wydaje Ci się, że stać Cię na więcej, ale nie bardzo wiesz, jak zacząć – odpowiedz sobie na kilka istotnych pytań.

Po pierwsze, dlaczego uważasz że to, co teraz robisz, nie wychodzi Ci w stu procentach dobrze? Czy na pewno masz rację, a może po prostu nie umiesz docenić sama siebie?

Podpatrz innych – jak oni wykonują swoje obowiązki, jakie mają nastawienie do pracy i dlaczego uważasz, że pracujesz gorzej od nich. Zadaj sobie również pytanie, czy wiesz, co powinnaś zmienić, aby praca szła Ci sprawniej, szybciej, lepiej lub dokładniej? – Czasami wystarczy zapytać o radę współpracowników lub przełożonego.

Być może popełniasz drobne błędy, których sama nie widzisz – ponieważ nie umiesz obiektywnie ocenić tego, co robisz. Musisz uwierzyć, że będąc pewną siebie jesteś w stanie osiągnąć o wiele więcej.

Musisz również zdawać sobie sprawę, że pewność siebie nie oznacza pokazywania wszystkim za wszelką cenę, że wiesz wszystko najlepiej – czasami wręcz przeciwnie! Czasami pewność siebie oznacza śmiałość żeby zapytać, jak powinnaś pracować, by wywiązywać się ze swoich obowiązków precyzyjnie.

Pewność siebie to umiejętność rozmowy i negocjacji. Jeśli masz jakieś wątpliwości co do swojej pozycji w firmie (na przykład czujesz się niedoceniona, wydaje Ci się, że nie do końca spełniasz swoje zadania) – zapytaj o nią bez żadnego wahania.

Nie trudno jest popaść w marazm codzienności i po czasie zapomnieć, że to nie to, czego oczekujesz od życia. Nie pozwól na to i walcz o siebie!

Czy artykuł jest przydatny?

Thanks for your feedback!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *